Uddannelse
Forskningsprojekter

Mangel på speciallæger i psykiatri er et stigende problem i Danmark. Tidlig interesse for psykiatri blandt lægestuderende er en af de stærkeste prædiktorer for, at de senere vælger specialet som karrierevej. Trods dette, så undervises alle danske lægestuderende først i psykiatri på 5. år af den 6-årige uddannelse til læge. Derudover påvirkes de lægestuderende tilsyneladende også af den negative anseelse af psykiatri, der findes blandt baggrundsbefolkningen og andre lægespecialer. Desuden introduceres mange af de lægestuderende også uhensigtsmæssigt til de psykiatriske afdelinger gennem deres første studiejobs som Sygeplejevikarer.
Denne PhD ønsker, igennem 3 studier, at undersøge de lægestuderendes første oplevelser med psykiatri og se nærmere på, hvad de erfaringer har af betydning for de studerendes interesse for psykiatri som speciale.
Projektets fund forventes at kunne bidrage til forskningen med indsigt i, hvordan lægestuderendes første møde med psykiatrien potentielt kan fungere som et nøglepunkt for interessevækning og rekruttering af fremtidens psykiatere.
Studie 1 - Tidlig Psykiatri
- 15 undervsiningsvideoer med unge psykiatriinteressede læger i fokus udvikles som add-on til medicinstuderendes eksisterende bachelorpensum på 3 kurser.
- Tilbyder de studerende en klinisk perspektivering til deres pensum og giver den et indblik i psykiatrien og arbejdsgangen for unge læger.
- Videoerne produceres i tæt samarbejde med faglige eksperter, medicinstuderende, yngre læger og Center for Online og Blended Learning, SUND.
- Vores håb er, at dette vil bidrage til større respekt, interesse og forståelse for den psykiatriske lægefaglighed.
- Research questions: How do medical students describe their experiences with an early clinical intervention, such as "Early Psychiatry 1.0," within the context of a theory-dominated curriculum? How do these experiences influence their understanding of and interest in psychiatry as a potential specialty?
- Studie design: kvalitativt studie med semi-strukturerede interviews med 20 medicinstuderende, der analyseres via refleksiv tematisk analyse af Braun and Clarke.
- I kan se videoerne her: https://www.youtube.com/@TidligPsykiatri
Studie 2 – Fra Sygeplejevikar til Speciallæge?
- Mange medicinstuderendes første indtryk af psykiatri formes af tidlige studiejobs – særligt som sygeplejevikarer gennem FADL’s vagtbureau. Disse tidlige erfaringer har stor betydning for, om psykiatri opleves som et interessant og meningsfuldt specialevalg.
- Dette projekt vil sætte fokus på de formative erfaringer som rekrutteringsmulighed og lancerer en studenterdrevet formidlingskampagne rettet mod alle landets psykiatriske afdelinger samt en videnskabelig artikel omhandlende de studerendes erfaringer.
- Ved at synliggøre, styrke og formidle de studerendes første møde med psykiatrien direkte til psykiatriske afdelinger, ønsker vi at bidrage til spirende og varig interesse for faget og rekruttering af fremtidens psykiatere.
- Research Questions: How do medical students describe their initial experiences working in psychiatric settings as nursing assistants? How do these experiences shape their understanding of and interest in psychiatry as a specialty and potential career path?
- Studie design: kvalitativt studie med semi-strukturerede interviews med medicinstuderende, der analyseres via refleksiv tematisk analyse af Braun and Clarke.

Studie 3: Følgevagtvideo – et brugerinddragende studie
- I en burgerinddragende proces vil vi udvikle og evaluere en ny psykiatrisk e-lærings undervisningsintervention til medicinstuderende på bachelor kurset: Tidlig Klinisk Ophold på 3. semester.
- lægestuderende på bachelorstudiet, der skal give dem et indblik i at være i klinik i psykiatrien.
- Kravet til interventionen er, at den skal være e-læring, og at den skal give de studerende en oplevelse af at være på følgevagt i psykiatrien. E-læringsmaterialet kan potentielt indeholde videoelementer, interaktive funktioner og gamification, styret af de prioriteter, der bliver fastlagt i de brugerdrevne workshops afholdt med forskningsgruppen.
- Research Question: How do medical students describe their experiences with a user-centered, didactically scaffolded e-learning environment such as "Early Psychiatry 2.0," within the context of a theory-dominated curriculum? How do these experiences influence their understanding of and interest in psychiatry as a potential specialty?
- Studie design: kvalitativt studie med semi-strukturerede interviews med medicinstuderende, der analyseres via refleksiv tematisk analyse af Braun and Clarke.
Vejledergruppe:
- Sidse Arnfred, Klinisk Professor, Cheflæge i Psykiatrisk Forskningsenhed Region Sjælland
- Kamilla Pedersen, Ekstern lektor, Center for Educational Development, Aarhus Universitet
- Lisbeth Hybholt, Seniorforsker, Institut for Regional Sundhedsforskning Syddansk Universitet samt Psykiatrisk Forskningsenhed Øst, Region Sjælland
- Signe Düring, Postgraduat klinisk lektor i psykiatri, Forskningsenheden Øst, Region Sjælland
Kontakt Pernille Gundtoft Uhrenholt for yderligere information

Jeg arbejder på et forskningsprojekt der omhandler VideoVignet biblioteket der blev skabt i Psykiatrien Vest, Slagelse. VideoVignet biblioteket indeholder over 20 autentiske patientvideo optagelser der er skabt til læring, især objektiv psykisk vurdering der er et undersøgelsesredskab i psykiatrien.
Forskningsprojekt går ud på at undersøge hvorvidt autentiske patientvideoer gør medicinstuderende bedre til at udfører den objektive psykiske vurdering samt at undersøge hvorvidt denne form for læring gør en forskel. Dette gøres ved at inddele de studerende i to grupper, den ene der får adgang til et kursusrum med videovignetterne og den anden får adgang til et kursusrum uden videovignetterne. Der findes i begge kursusrum andet læringsmateriale. Disse kursus-rum findes på deres intranet for universitet.
De har adgang til kursusrummet i en begrænset tidsperiode. Hvorefter vi tester dem ud fra 3 videovignetter som ingen har haft adgang til før, hvor de skal udfylde en multiple choice test baseret på videoen.
Ud over multiple choice testen, indeholder dette projekt også analyse af deres brug af kursusrummene og deres evaluering af kursusrummet.
Kontakt Esben Blaabjerg Schäfer for yderligere information
God lægelig videreuddannelse er en grundlæggende forudsætning for patientsikkerhed og behandling af høj kvalitet. Et af nøgleelementerne af den lægelige videreuddannelse er den erfaringsbaserede arbejdspladslæring, der finder sted gennem det daglige kliniske arbejde med tilhørende supervision fra seniore kollegaer. I psykiatrien udgør manglen på speciallæger og en presset klinisk hverdag en betydelig udfordring for adgang til supervision og mesterlære. Hertil kommer, at det kan være vanskeligt at sørge for, at yngre læger får observeret vagtrelevante akutpsykiatriske situationer, inden de selv står med det lægefaglige ansvar som forvagter i deres første aftennattevagt. En mangelfuld oplæring eller et utilstrækkeligt læringsmiljø kan have betydelige negative konsekvenser for patientsikkerhed, behandlingskvalitet, rekruttering og fastholdelse samt lægernes trivsel.
Derfor ønsker vi i denne PhD at undersøge yngre lægers tidlige arbejdsoplevelser i psykiatrien samt at vurdere deres vagtparathed inden første selvstændige aftennattevagt gennem kvalitative og kvantitative metoder.
Ph.d. projektet består af tre studier:
Early Experiences
Baggrund: Overgangen ind i et nyt speciale kan være en udfordrende proces med en stejl læringskurve. Hvis overgangen (transitionen) opleves som for vanskelig for den yngre læge, kan det i sidste ende have negative konsekvenser for rekruttering til specialet. Projektet Early Experiences undersøger yngre lægers tidlige arbejdserfaringer i psykiatrien med særligt fokus på vagtarbejdet. Formålet er at opnå en dybere indsigt i yngre lægers arbejdserfaringer, der kan guide udvikling og implementering af uddannelsesværktøjer i fremtidige studier.
Metoder: Gennem semistrukturerede interviews med 10 yngre læger med max. 2 års klinisk erfaring som læger i voksenpsykiatrien vil vi udforske deres arbejdserfaringer med fokus på vagtarbejdet. Data vil blive analyseret gennem refleksiv tematisk analyse.
Resultater: Studiet er i analysefasen.
Projekt Vagtparat
Formål: Formålet med studiet er dels at undersøge yngre lægers vagtparathed samt at evaluere, hvorvidt et til formålet udviklet selvevalueringsværktøj til vagtrelaterede Entrustable Professional Activities (EPAs) understøtter selvreguleret læring blandt nyansatte forvagter i psykiatrien.
Metode: Projektet er et mixed methods studie, hvor vi kvantitativt gennem et EPA-baseret spørgeskema og kvalitativt gennem semi-strukturerede interviews med nyansatte forvagter i psykiatrien vil undersøge deres vagtparathed. Det EPA-baserede vagthæfte til selvevaluering vil også blive evalueret i vores semi-strukturerede interviews.
Resultater: Studiet er i dataindsamlingsfasen.
Forvagtssamtalen
Formål: Projektets overordnede formål er at udvikle og evaluere et vurderingsredskab til nyansatte forvagter i psykiatrien. “Forvagtssamtalen” er en videocase-baseret samtale mellem en nyansat forvagt og en speciallæge om 6 vagtrelaterede scenarier. Samtalen følger strukturen af en entrustment-based discussion (EBD) som beskrevet af Ten Cate & Hoff. Ved samtalens afslutning vurderer speciallægen, om den yngre læge er klar til at gå selvstændigt i aftennattevagt.
Methode: Studiet er en realistisk evaluering af Forvagtssamtalen, dels gennem en spørgeskemaundersøgelse blandt de yngre læger, samt evaluerende interviews med både speciallæger og yngre læger.
Resultater: Studiet er i dataindsamlingsfasen.
Kontakt Sara Schartau Andersen for yderligere information
Kontakt
Adresse
Psykiatrien Region Sjælland
Psykiatrisk Forskningsenhed
Bygning 3
Fælledvej 6, 4. sal
4200 Slagelse
Ring til os
Opdateret onsdag den 22. okt. 2025